کد مطلب:1423 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:395

چیز پاک چگونه نجس می شود


126- اگـر چـیـز پـاك به چیز نجس برسد و هر دو یا یكی از آنها به طوری تر باشد كه تری یكی به دیگری برسد , چیز پاك نیز نجس می شود , و همچنین اگر به چیز سومی با همان رطوبت برسد نجسش می كند , و مـشـهـور فرموده اند كه متنجس به طور مطلق منجس است , ولی این حكم با تعدد واسطه محل اشكال است .



بلكه حكم بطهارت خالی از قوت نیست ( مثال ) در صورتی كه دست راست به بول متنجس شود , آنگاه آن دسـت با رطوبت با دست چپ ملاقات كند این ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود , و اگر دست چـپ بعد از خشكیدن با لباس مرطوب مثلا ملاقات كند لباس نیز نجس می شود ولی اگر آن لباس با چیز دیگری با رطوبت ملاقات كند حكم به نجاست آن چیز نمی شود.



و اگـر تـری بـه قـدری كـم باشد كه به دیگری نرسد چیزی كه پاك بوده نجس نمی شود اگرچه به عین نجس برسد.



127- اگـر چـیز پاكی به چیز نجس برسد , و انسان شك كند كه هر دو یا یكی از آنها تر بوده یا نه , آن چیز پاك نجس نمی شود.



128- دو چـیـزی كه انسان نمی داند كدام پاك و كدام نجس است اگر چیز پاكی با رطوبت بعدا به یكی از آنها برسد اجتناب از آن لازم نیست مگر در بعضی از موارد مثل آنكه حالت سابقه در هر دو نجاست باشد و یا آنكه با طرف دیگر هم چیز پاك دیگری با رطوبت ملاقات كند.



129- زمـیـن و پـارچـه و مـانند اینها اگر رطوبت داشته باشد , هر قسمتی كه نجاست به آن برسد نجس می شود , و جاهای دیگر آن پاك است و همچنین است خیار و خربزه و مانند اینها.



130- هـرگـاه شـیـره و روغـن و مانند اینها طوری باشد كه اگر مقداری از آن را بردارند جای آن خالی نمی ماند , همین كه یك نقطه از آن نجس شد , تمام آن نجس می شود.



ولـی اگـر طـوری بـاشـد كه جای آن در موقع برداشتن خالی بماند , اگر چه بعد پر شود , فقط جایی كه نـجاست به آن رسیده نجس می باشد پس اگر فضله موش در آن بیفتد جایی كه فضله افتاده نجس و بقیه پاك است .



131- اگر مگس یا حیوانی مانند آن روی چیز نجسی كه تر است بنشیند , و بعد روی چیز پاكی كه آن هم تر است بنشیند , چنانچه انسان بداند نجاست همراه آن حیوان بوده , چیز پاك نجس می شود , و اگر نداند پاك است .



132- اگـر جایی از بدن كه عرق دارد نجس شود , و عرق از آنجا به جای دیگر برود , هر جا كه عرق به آن برسد نجس می شود , و اگر عرق به جای دیگر نرود جاهای دیگر بدن پاك است .



133- اخلاط غلیظی كه از بینی یا گلو می آید , اگر خون داشته باشد جایی كه خون دارد نجس و بقیه آن پاك است .



پس اگر به بیرون دهان یا بینی برسد مقداری كه انسان یقین دارد جای نجس اخلاط به آن رسیده نجس است , و محلی را كه شك دارد جای نجس به آن رسیده یا نه پاك می باشد.



134- اگـر آفتابه ای را كه ته آن سوراخ است روی زمین نجس بگذارند , چنانچه از جریان بیفتد و آب زیر آن جـمـع گـردد كه با آب آفتابه یكی حساب شود , آب آفتابه نجس می شود , ولی اگر آب آفتابه با فشار جریان داشته باشد نجس نمی شود.



135- اگـر چـیزی داخل بدن شود و به نجاست برسد , در صورتی كه بعد از بیرون آمدن آلوده به نجاست نباشد پاك است .



پـس اگـر اسباب اماله یا آب آن در مخرج غایط وارد شود , یا سوزن و چاقو و مانند اینها در بدن فرو رود و بعد از بیرون آمدن به نجاست آلوده نباشد نجس نیست .



و همچنین است آب دهان و بینی اگر در داخل به خون برسد و بعد از بیرون آمدن به خون آلوده نباشد.